2011-02-16

LIBERALFASCISTERNA PÅ OFFENSIVEN - II - UPPDATERING!

OBS, VIKTIG UPPDATERING NEDAN!

Luther är en framträdande person i kyrkohistorien, en av de främsta rent av, oavsett vad man tycker om hans gärning. Framträdande personer har en tendens att utnyttjas. Luther är inget undantag. Till vänster ser vi ett exempel: Glaubensbewugung Deutsche Christen (ty. Trosrörelsen tyska kristna) och deras "riksbiskop" Müller håller Lutherjubileum under slagorden "Med Luther och Hitler för tro och folkgemenskap" (ungefär). Vi ser korset och hakkorset i symbios. Den evangeliska kyrkan som nazistisk folkkyrka. Ett klockrent exempel på kyrkans slaveri under den tillfälliga samhällsandan. Att mycket av efterkrigstidens liberala teologi (exempelvis exegetiken) författades av gamla "tyskkristna" är ett inte precis ett ämne som gärna kommer upp till ytan, men det är heller inte desto mindre ett faktum.

Vi har också under efterkrigstiden fått se att metoderna som dessa kyrkliga ockupanter använder sig av inte sällan tar liknande uttryck som deras gamla tyska kamraters, både i Tyska riket såväl som DDR. Lögnen som vapen, sveket, utfrysandet, politiska allianser - och tydligt på senare tid - ett fullkomligt korrupt rättsystem. Inte sällan har man också hänvisat till Luther. I den nuvarande ideologins ögon revoltören Luther, han som bryter med och ned "det gamla".

En av dem som fått smaka på dessa metoder är den komminister i Stockholm som bestraffades av domkapitlet med en treårig s.k. "prövotid" för sina påstådda "avvikelser från Svenska kyrkans tro och lära". Trots hänvisningar till samma lära (dvs. bekännelseskrifterna) och Martin Luther själv, var domkapitlet opåverkbara och avvisade hänvisningarna som "irrelevanta". Detta är en skandal. Den nämnda prästen har också kommenterat på denna blogg i ett inlägg om det faktum att biskopen i Linköping begått exakt samma "avsteg från bekännelsen" vid en domkapitelförhandling utan risk att anmälas. Nu har - som om inte detta var nog - något otroligt inträffat. Allt enligt komministern själv:

Förvecklingarna går vidare i detta fall. Till min kännedom har nu kommit att en kollega ånyo ämnar anmäla mig till domkapitlet, för att jag vid senaste högmässa vid beredelseorden formulerat dessa (enl. kyrkohandboken) fritt i form av en bön, att jag sagt ".. tillsäger jag dig..." istället för "...säger jag dig..." vid avlösningen, att jag vid fridshälsningen lagt till orden "Jesus sade: Min frid ger jag er..." o s v, att jag vid välsignelsen sagt "I Guds Faderns och..." istället för "I Faderns och...", att jag i samband med gudstjänst burit en kalott, att jag lett beredelsen framför ett versus populum-altare istället för bakom, att ljusbärarna stod runt altaret vid nattvardsbönen för att markera Kristi närvaro, ja, det är det jag fått veta... Så är läget i Svenska kyrkan idag...och får domkapitlet chansen att ta kragen så tvekar de säkert inte...

Jag kan inte hitta ord för vad jag känner nu. Bara be för att vansinnet snart går över, och uppmana oss alla att be för denne hårt ansatte broder.

Jesus nåd. Maria bed.

UPPDATERING: 11-02-18:

Kyrkliga Betraktelser tycks inte existera förgäves. Sedan ovanstående text publicerades har anmälan mot komministern ifråga dragits tillbaka, enligt den berörde komministern själv som i en kommentar skrivit följande:

Som den komminister det talas om vill jag uppdatera er. Jag tackar först för alla böner och all omtanke och alla goda idéer. Läget har nu lugnat ner sig betydligt (och det har antytts att det bl a är en följd av denna bloggs verksamhet.... åtminstone hjälper det när något blir synligt i en större kontext). Det har försäkrats mig att inga nya anmälningar mot mig är aktuella (just nu...), man har backat från ovanstående anklagelser och just detta slag lägger vi därför bakom oss. Allt det som rapporterats i ett tidigare inlägg, d v s att jag, på snudd, avkragades för böner för de avlidna, böner om Gudsmoderns och helgonens förböner samt bruket av olja, kvarstår dock . Ännu återstår ett år av observationstiden, så vem vet vad som kan hända - varje tid har sitt Colosseum! Jag lovar i så fall att hålla er underrättade. Men som sagt, så har man backat ett steg i allt det ovanstående, för denna gång...

19 kommentarer:

Anders Gunnarsson sa...

Jag ber, men tror att detta bara är början till slutet... Det blir värre!

Johannes sa...

Klubben för inbördes beundran ägnar sig idag åt självömkning. Good for you!

Kyrkliga Betraktelser sa...

Johannes: är det självömkan att en präst är på väg att förlora ämbete och försörjning? Om du är kristen, kanske du borde reflektera lite över det där med nästanskärlek.

Rickard Lind sa...

En konsekvent konsekvens av en avkragning borde då, om jag tolkat det hela rätt, bli att hela Stockholms stift nitiskt måste göra precis exakt som det står i handboken vid söndagens huvudgudstjänst. Inte ett iota hit eller dit. Inget "[stort/detta är] trons mysterium" eller liknande. Och inget "I Skaperskans, befrierskans och livgiverskans namn" (som förutom den utstuderade trinitariska rollfördelningen, avsaknaden av direkt koppling till Bibeln och det maskulinitetsexkluderande språket inte ingår i HB86).
Tycka vad man vill om rubricism, den är i alla fall rättvis!
Godtycke kräver ingen rättvisa...

Rickard Lind sa...

Användes altaret i Stockholms-gudstjänsten versus populum under måltidsdelen av gudstjänsten? I så fall tycker inte skaparen av Artos Missale att det är riktigt ("Prästen bör alltså inte stå framför altaret vänd ad orientem under inledningen och under ordets liturgi... om mässan i kyrkorummet firas versus populum" s. 17). Personligen tycker jag det ser bättre ut än om hela gudstjänsten firas versus populum.

Populisten sa...

Det finns fler paralleller med nazityskland. Synen på lag och rätt är densamma som i Folkdomstolen där domare Freisler, som även fungerade som åklagare, jury och notarie, när en anklagad kunde ha fräckheten att referera till lagen skummande av raseri kunde kasta lagboken i golvet och vråla att han struntade väl i vad det stod i lagboken, här dömde man minsan efter en Högre Rätt!

Tro med andra ord inte att det hjälper inom stiftets egen justis att hänvisa till antagna gudstjänstordningar, bekännelseskrifter eller ens Bibeln.

Anonym sa...

Vi ber naturligtvis för brodern som är utsatt för denna uppenbara förföljelse. Skulle inte en kontakt med NKK och Roald Flemmestad vara fruktbar?
Thomas Andersson

Simon sa...

Hela den här cirskusen är bland det värsta jag hört. Någon borde kontakta media. Tror faktiskt någon skvallerjournalist på aftonbladet eller svt skulle kunna riktigt gotta sig i detta.

Lärjungen sa...

jag tycker mig kunna ana en multiplikatoreffekt i Svenska kyrkans väg mot slutet: när de "liberala" prästerna har anmält bort alla bekännelsetrogna får de väl börja anmäla varandra och när även de är borta, ja då blir det väl politikerna som börjar slänga varandra överbord och sen, ja sen finns det ingen kvar...

Lärjungen sa...

Faktum är att det ju finns åtminstone några hyfsat troende journalister i landet.Siewert Öholm är väl en av dem och såg nyss att Adaktuson inte är helt fel ute. Sen händer det ju ibland att någon gammal räv med sina rötter i den knallröda gyttjan gör förvånansvärt bra och objektivt ifrån sig.

Lärjungen sa...

Måste även lägga till Marcus Birro. Han tvålade till någon slags kristen komikers raljanta attityd mot bekännelsetrogna för ett tag sen så det bara skummade om det.

Sadrak sa...

Helt riktigt med Marcus Birro. Den 17/3 publicerades en artikel i Expressen med titeln "Gardells ståuppshow av Gud är flottigt egocentrisk och högst medelmåttig"

Mycket läsvärt...

I övrigt vill jag tacka för en intressant och givande blogg. det är första gången jag skriver här.

Simon sa...

Tyvärr känns det som att Marcus Birro har ganska låg status bland journalister pga av att han är lite för vettig. Å andra sidan hänger han väl numer med Lennart Ekdahl i något debattprogram? Hur kontaktar man honom?

donmatteo sa...

Bröder och systrar i Kristus (vad vet jag vilka som döljer sig bakom pseudonymerna...)!

Som den komminister det talas om vill jag uppdatera er. Jag tackar först för alla böner och all omtanke och alla goda idéer. Läget har nu lugnat ner sig betydligt (och det har antytts att det bl a är en följd av denna bloggs verksamhet.... åtminstone hjälper det när något blir synligt i en större kontext). Det har försäkrats mig att inga nya anmälningar mot mig är aktuella (just nu...), man har backat från ovanstående anklagelser och just detta slag lägger vi därför bakom oss. Allt det som rapporterats i ett tidigare inlägg, d v s att jag, på snudd, avkragades för böner för de avlidna, böner om Gudsmoderns och helgonens förböner samt bruket av olja, kvarstår dock . Ännu återstår ett år av observationstiden, så vem vet vad som kan hända - varje tid har sitt Colosseum! Jag lovar i så fall att hålla er underrättade. Men som sagt, så har man backat ett steg i allt det ovanstående, för denna gång...

Guds frid

Sadrak sa...

Simon: Jag vet inte riktigt, men jag tror att det är möjligt genom Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/medlem/profile/profile.jsp?user.name=Marcus%20Birro

Vi ber för vår kyrka och för våra bröder och systrar som kämpar i tron.

Petrus Michael sa...

Sannerligen säger jag dig, drabbade broder: Den Nordisk-katolska kyrkan välkomnar dig med öppna armar. Pax vobiscum!

Sadrak sa...

donmatteo:

Gud välsigne dig broder. Vi är flera som följer detta och som ber att Guds ande skall skänka dig den kraft och styrka som du behöver.

Jag vill också passa på att återigen tacka Kyrkliga betraktelser för den fina bloggen. Det är en källa till vederkvickelse och tröst att veta att vi kämpar på lite olika håll i landet.

Anonym sa...

Vi fortsätter att falla på knä och be uthålligt med tacksamt i enlighet med apostelns förmaning. 1 Kor 16:13f. Jag tackar Gud för denna blogg. Fortsätt bröder i "Kyrkliga betraktelser" med den uthållighet som bara Gud kan ge.
Thomas Andersson

Liten sa...

Det är mycket som behöver göras för att upprätta Svenska kyrkan. Här finns ett en liten programförklaring:
http://litensblogg.blogspot.com/