SÅ SKALL ETT MODERNISTISKT ALTARE BEHANDLAS
Angående "reform av reform" och tomma betong- eller träaltare som vi också fick i våra kyrkor genom den "enkelhetens tyranni", som vi frivilligt tog emot i svallvågorna från Andra Vatikankonciliet. I Frankrike beredes ett modernistiskt altare för firande av den äldre romerska riten på följande vis:
11 kommentarer:
Det undgår mitt förstånd hur man kunde gå med på något dylikt, att byta det vackra altaret mot en betongklump..
Måste bara fråga, besökte du teologifestivalens introduktionsgudstjänst i fredags? I så fall, vad tyckte du om elgitarren och diverse instrument som användes? Hade jag varit biskop, hade jag sagt nej tack till denna typ av musik, man såg hur folk reagerade negativt när gitarrsolot började..
Mycket inspirerande. En positiv sak med allt runtflyttande är ju att fler lär sig att duka ett altare. Därmed kanske fler lär sig att bejaka dukandet av altaret.
Vill man läsa mer finns ju newadvent.org.
@anonym vilket fiskande kring Br Nicolaus identitet.
Tack för ett vackert klipp som är väcker hopp för mer än det strikt religiösa livet!
När världens radikaler monterar ner och stöper om våra institutioner, ja kanske rent konkret bygger om våra byggnader, är det lätt att förtvivla. För hur ska man stå emot övermakten? Hur ska man kunna hindra vidare förstörelse? Det kanske man inte kan! Men då ska man minnas att det bara behövs att kunskapen om det sanna och rätta bevaras så kan man ändå förvandla den fulaste modernistiska betongklump till ett riktigt altare närhelst man vill. Även bildligt sett.
@Mäster Abraham
Jag förstår din synpunkt, vilken brukar vara vanlig i den än så länge anonyma internetvärlden.
Jag brukar finna Kyrkliga Betraktelsers artiklar och analyser intressanta och undrade därför om man skulle få läsa något angående teologifestivalens introduktionsgudstjänst.
Tror heller inte att det är så stor chans att "lista ut" vem som är han bland alla de gudstjänstbesökare som fyllde Uppsala Domkyrka den fredagskvällen.
@anonym: nej, däremot kan du (eller någon annan) raskt exkludera en stor skara misstänkta människor genom att Br Nicolaus svarar antingen ja eller nej på den frågan.
Det är naturligtvis hans/hennes/deras/dennes val om han/hon/dem/det svarar eller inte.
Sen vore det naturligtvis otroligt roligt att höra en recension av inledningsgudstjänsten på den underhållande teologifestivalen.
Eller skall vi kalla den rousseaufestivalen efter Stefan Edmans bisarra tjatande under rubriken "Dop i rent vatten".
Jag vet inte om man ska kalla det att "klä julgranen" men rätt nära hamnar det. För vill de konservativa i rom-kath åstadkomma en väckelse och väg till tillbaka ur liberaliteten, då måste det ju handla om väckelse av den inre människan, och inte prydande av altaren och återvändande till formalistiska liturgier. Det räcker att gå till kardinal Bellarmin för att inse det.
/Juste milieu
Det som händer i Rom är just djupare än att dekorera altaren. Teologin bakom ad orientem är en annan än den bakom versus populum. Det handlar om en vilja att ha Gud framför ögonen och inte individen...
@Juste milieu
Även om vi bortser från KBs, som jag tror helt riktiga, påpekande om den teologiska bakgrunden så menar jag att du har fel.
Skulle det vara att föredra att ha en oklädd gran i stugan om julen? Varför inte eftersträva det sköna? Är det inte så att den "inre människan" behöver hjälp att väckas av ett yttre agerande?
Det är till Herrens ära altaret smyckas men inte för Hans skull. Det är för vår skull, för att vi ska lättare finna vägen till Honom.
@ Populisten & Kyrkliga betraktelser
Förstår så väl vad ni menar, men önskar att ni hade haft mera insikter om rom-kath kyrkan såsom den gestaltats efter reformationen. För vägen till frälsning har för denna kyrka inte legat i mässan, utan hos munkordnarna, eftersom de sedan medeltiden tagit över bot och bikt och därmed gjort församlingsprästerna till endast de som förrättar mässan. Och eftersom vägen till frälsning i enligt med Mästarens ord alltid gått över omvändelse och tro, "Omvänd er och tro evangelium", så blir mässan som inte innehåller bekännelse och absolution ingen fullständig mässa.
Det finns litteratur om den romersk-katolska kyrkan som är läsvärd, t ex Ignaz von Döllinger, Geschichte der Moralstreitigkeiten in der römisch-katholischen Kirche.
/Juste milieu
Juste milieu skrev:
"För vägen till frälsning har för denna kyrka inte legat i mässan, utan hos munkordnarna, eftersom de sedan medeltiden tagit över bot och bikt och därmed gjort församlingsprästerna till endast de som förrättar mässan."
@Juste milieu: Mycket kan man ju anklaga katolska kyrkan efter Tridentinum för, men att församlingspräster inte skulle höra bikt har jag aldrig hört. Varifrån kommer denna uppgift?
Skicka en kommentar