2011-11-22

MISSALE ROMANUM BANNLYSES AV LONDONBISKOP

En skillnad mellan svensk högkyrklighet och den anglikanska motsvarigheten är benägenheten att fira mässa enligt det romerska missalet. Detta har varit ett exempel på anglo-katolikernas stora självförtroende och beundransvärda styrka att gå sin egen väg, en symbol för att stå upp för sin övertygelse om att den egna kyrkan är en del av den större världsvida Katolska Kyrkan. Detta kan snart vara ett minne blott. Londons biskop Richard Chartres har nämligen nyligen kommit ut med ett biskopsbrev om eukaristin, där han uppmanar sina präster att sluta upp med bruket att fira mässa enligt Missale Romanum:

"Priests and parishes which do adopt the new rites [= den nya engelska översättningen av det romerska missalet] – with their marked divergences from the ELLC texts and in the altered circumstances created by the Pope’s invitation to Anglicans to join the Ordinariate – are making a clear statement of their disassociation not only from the Church of England but from the Roman Communion as well. This is a pastoral unkindness to the laity and a serious canonical matter. The clergy involved have sworn oaths of canonical obedience as well as making their Declaration of Assent. I urge them not to create further disunity by adopting the new rites.
There will be no persecution and no creation of ritual martyrs but at the same time there will be no opportunity to claim that the Bishop’s directions have been unclear. All the bishops of the Diocese when visiting parishes will celebrate according to the rites of the Church of England allowing for permitted local variations under Canon B5." 

Notera det sistnämnda stycket. Detta kan nog tolkas vara en viss vink till bl.a. den f.d. biskopen av Fulham, John Broadhurst, som idag är monsignor i Romersk-katolska kyrkan och kopplad till The Personal Ordinariate of Our Lady of Walsingham. Vad personer som Broadhurst gjorde helt öppet på sin tid kommer inte vara möjligt för de anglo-katolska biskopar som valt att verka vidare i Church of England och i biskop Chartres Londonstift. Noteras kan också att Fulhams biskopsstol fortfarande efter ett år står tom. Vad viktigare är: notera tonen i det första stycket - att fira mässa enligt Missale Romanum är att inte vilja underordna sig kyrkolagen och de prästlöften man avgett vid sin vigning. Frågan är nu vad som händer. Kommer anglo-katolikerna att bry sig eller kommer man fortsätta göra som man alltid gjort - gå sin egen väg?

4 kommentarer:

Populisten sa...

Det verkar därmed som CoEs strategi för att försvara sig mot "hotet" från ordinatet är utökad förföljelse av de anglokatoliker som stannat kvar. Beteendet är lika psykologiskt självklart som logiskt absurt. För några kan det mycket väl vara den avgörande impulsen för att gå över till RKK.

William Laud sa...

Notera dock hänvisningen till Canon B5. Det är fullt möjligt att kombinera textmaterialet i Common Worship så att en Ordo mycket näraliggande den romerska mässordningen används. Canon B5 möjliggör att enstaka officiella böner byts ut mot andra böner, exempelvis någon av Common Worships eukaristiböner mot den gamla romerska kanon eller Prex Eucharistica III (två av Common Worships eukaristiböner är redan översättningar av samma original som ligger till grund för två av eukaristibönerna i Missale Romanum, nämligen II och IV). Skillnaden mot vad de romersk-katolska stiften gör i England skulle i ett sådant fall handla om vilken översättning av böner man använder, inte vilka böner man använder.

Manlig präst sa...

Skönt att biskop Chartres till sist sätter ner foten. Den nya romerska mässboken är totalt oförenlig med såväl den romerska, anglikanska som Svenska kyrkans syn på tradition, katolicitet (allmänelighet) och exegetik. Som de många citerade katolska prästerna uttrycker det om mässboken; ”sexistisk, arkaisk, elitistisk och invecklad” (http://signum.se/massbok-i-ny-engelsk-oversattning-infors-forsta-advent/). De självutnämnda traditionalisternas dagar är räknade, människor inom kyrkofamiljerna tar inte sådan här skit längre (förutom mindre viktiga fraktioner). Som tur är. Prisa Gud för den stora avsmaken för kvasitraditionalism, prisa Kristus att människor inte köper tramset längre!

Kyrkliga Betraktelser sa...

"Manlig präst" - kan inte du bara lämna min blogg? Härmed gjorde du ditt sista inlägg. Hejdå!