"THE HIGHEST CHURCH IN THE WORLD"
Så här firar man högmässa i den anglo-katolska församlingen St Clement's i Philadelphia, USA. Församlingen har kallats för "the highest church in the world". Kyrkoherden tillika celebranten i mässan, Revd Canon Gordon Reid, var tidigare kyrkoherde i den anglikanska församlingen i Stockholm. Detta är en systerkyrka, hos dem får vi ta emot kommunionen; där kan man fira mässa på det här sättet... det borde man kunna göra här också!
10 kommentarer:
Maxat :)
Men är det dalmatikor på diakonerna/prästerna eller är det mässhakar?
Diakonen och subdiakonen ha naturligtvis dalmatika respektive tunika! =)
Precis som jag antog. Då är det fråga om en 1700-tals dalmatika med öppna sidor. Inte det snyggaste, men den förseelsen kan jag lätt ha överseende med.
Till nästa fråga. Hur ser jag att det är en tunika (akademiskt förstår jag skillnaden) och är Br N verkligen säker?
Kanske inte varje söndag, men visst vore det underbart vid nåt högtidligt tillfälle!
"där kan man fira mässa på det här sättet... det borde man kunna göra här också!"
Vad hindrar oss?
(En personlig nostalgikommentar: I tonåren var jag med i en amatörorkester som vid ett tillfälle framförde Mozarts s.k. Kröningsmässa (Mässa #14 K. 317) i några kyrkor. Naturligtvis som ren musik och inte gudstjänst, men ett vackert minne i alla fall.)
Mäster Abraham: Utifrån videon ser jag inte skillnaden, pga att den inte är så skarp. Men det borde vara två "tvärbalkar" (dvs. de dekorerade banden på ryggen) på dalmatika och en "tvärbalk" på tunika! Jag utgår från att en så liturgiskt medveten församling är noggranna med det...
Populisten: håller med. Denna typ av liturgi skulle man kunna ha varje söndag (annars blir en församling liturgiskt schizofrein), men kanske inte med orkester och proffskör. Sedan inte heller nödvändigtvis levithögmässa (celebrant + diakon + subdiakon), vilket ju dessutom bara skall firas vid högtider. Sedan har jag lite problem med mässor som får karaktären av att vara konserter...
När det gäller skillnaden mellan en tunika och en dalmatika har jag förstått det så att det enligt rubrikerna inte finns någon skillnad. Har också stött på tvärbalkarna som Br N refererar till, men de är troligtvis lokala företeelser. Catholic Encyclopedia anger att ärmarna på en tunika,enligt Cermoniale Episcoporum, ska vara smalare än på en dalmatika men att detta inte längre tillämpas. Förklaringen till de smalare ärmarna är förmodligen inte att plaggen ska kunna åtskiljas utan rent praktisk: tunikan ska helt enkelt få plats under dalmatikan när biskopen firar pontifikalmässa.
@ Br N: håller helt med om mässa och konsert frågan. Det ska vara tydligt att det är mässa och att nådamedeln står centrum. Annars plir det lika populistiskt som versus populum.
Profanframföranden av mässor skrivna av de gamla mästarna är jag inte generellt emot, musiken är för vacker för att inte spelas även för de sekulariserade.
Däremot är det där med kyrkan som konsertlokal allmänt knepigt, och inte blir det enklare på landsbygden där kyrkan kan vara den enda lämpliga lokalen alls. På den tiden det begav sig var jag ung och oskyldig och tänkte inte mycket på detta, men i efterhand kan jag konstatera att ett profaniserat framförande av en mässa i just en kyrka ställer frågan på sin spets på ett synnerligen intrikat sätt.
Denna liturgi en vanlig söndag: ja gärna! Men kören, orkestern och Mozart sparar jag gärna till högtiderna. Om inte annat så hindrar de faktiskt församlingens medverkan en hel del.
Vore det inte ett spännande projekt att försöka få till åtminstone ETT sådant mässfirande EN gång i detta land?
SSB: Släng dig i väggen!
Skicka en kommentar