2008-11-18

MODERNT MEN ÄNDÅ KLASSISKT - NY KYRKOARKITEKTUR

I Enskede-Årsta församling planerar man för en ny kyrkobyggnad. Detta i tider då både världsekonomin och Svenska kyrkans ekonomi ligger i botten. Nyligen kunde vi läsa om att den ekonomiska krisen kan tvinga Stockholms Storkyrkoförsamling att stänga en av sina kyrkor. Men i Årsta är det annorlunda; där skall byggas nytt trots ett årligt medlemstapp på 1%! Motivet är väl ointressant, men ej hur man väljer att utforma byggnaden. Planen för hur kyrkan skall se ut är tyvärr ungefär lika överraskande som det planerade versuspopulum-altaret. Modernistisk arkitektur som vanligt alltså:

Har vi inte sett detta förr? Maken till ointressant arkitektur får vi leta efter. Har Sveriges arkitekter fastnat i 60-, 70- och 50-talen? Men jag är inte arkitekt, ej heller radikal kulturskribent för den delen, men i mina ögon är detta varken vackert eller andaktsingivande och absolut inte sakralt. Resultatet kanske blir finare än ritningen, vem vet? Frågan är vad den mörka fyrkanten vid sidan av den så lutherskt placerade dopfunten föreställer. Ett sakramentsskåp eller en sedvanling grå-grön-blå väv? Kanske en sakral bild? En ikon? Eller helt enkelt ett fönster? Svaret här blir nog heller inte särskilt överraskande...

Måste moderna kyrkor se ut som den ovan? Måste de tillverkas i grå betong och se ut som allt annat än kyrkor? Nej, faktiskt inte. I svallvågorna av den "benediktinska reformen" inom den Romersk-katolska kyrkan, som sker på både konstens och liturgins områden sedan påven Benedikt XVI:s tillträde 2005, ser vi idag den klassiska estetikens återkomst. Ljusen, krucifixen, dukarna och antipendierna kommer tillbaka på altaren (på bloggar ofta kallat "Benedectine Altar Arrangements", se bilden!), den gregorianska sången ekar åter i kyrkorna, liturgiska textilier tillverkas i mer klassiska former och material och den äldre romerska riten firas på allt fler platser. När nya romersk-katolska kyrkor byggs i t.ex. USA sker det inte sällan i form av klassisk arkitektur. I Sverige har vi sett lite av allt detta ännu och högkyrkligheten själv verkar inte intresserad av denna nya liturgiska rörelse. Än lär det dröja innan vi får se "benediktinska altararrangemang" och annat än gigantiska enfärgade filtmässhakar under aKF:s kyrkodagar! Nåväl, åter till ämnet:

Exempel på modern, men ändå, klassisk kyrkoraktektur har vi redan på Svensk mark. Jag tänker redovisa särskilt en kyrka nedan, nämligen Heliga Hjärtats klosterkyrka i Omberg (Östergötland):

Mariadöttarna OSB, är en växande romersk-katolsk kommunitet. Systrarna var tidigare tillhöriga den svenskkyrkliga kommuniteten Mariadöttrarna av Den Evangeliska Vägen som grundades av Paulina Mariadotter, 1958. De systrar som nu bor i Heliga Hjärtats kloster i Omberg bodde tidigare i Vadstena och konverterade 1988 till Romersk-katolska kyrkan. Bilden ovan visar klostrets kyrka som är byggd i klassisk stil och invigdes 1995 av H.H. biskop Hubertus Brandenburg. Stilen skulle kunna beskrivas som "modernt nyromansk".

Här ser vi ett foto av kyrkorummet. Notera tabernaklet, triumfkrucifixet, det tydliga koret, "korbänkarna" och de färgade glasrutorna! (Ignorera gärna altaret som ser ut som ett odukat vardagsrumsbord i sten)


Ovan ser vi en "detalj" av ett av de mindre fönstren. Jag beklagar att kvaliteten på fotot är rätt låg men känslan det rosendekorerade motivet ger andas sakralitet och helighet. En känsla som är beskrivande för hela kyrkorummet. Jag skulle rekommendera mina läsare ett besök i klostret. Mottagandet och inställningen till oss katoliker inom Svenska kyrkan är alltid mycket vänligt! För klostretss hemsida och kontaktinformation, gå in på följande länk.

Så kan alltså modern kyrkoarktektur också se ut, men det dröjer nog innan vi får se sådant här på svenskkyrkligt håll. Fler kyrkor är nog inte att vänta än på ett tag, bortsett från Årsta då. Östanbäckbenediktinernas plan för en Enhetens kyrka är dock inte att förglömma som ett exempel på god estetik, detta projekt har det skrivits om tidigare på denna blogg. Men i väntan på att Gud leder svenskarna tillbaka till våra kyrkor och fyller dem överfulla, kan vi ju i alla fall låta oss inspireras till ett mer estetisk och värdigt mässfirande i enlighet med den benediktinska liturgireformen!

4 kommentarer:

Thomas H sa...

Kyrkoarkitektur ar ett mycket intressanta amne. Det ar synd att sa manga manniskor verkar satta vackelse och kyrkoarkitektur som tva motsagelsefulla ting. Har er ett bevis pa motsatsen (och hela deras arkitektoniska ide ar for ovrigt mycket intressant)

http://01varvara.wordpress.com/2008/11/24/reaching-for-the-light-in-hamburg/

Anonym sa...

Fantastiskt fin kyrka vid Omberg, som måste jag besöka.

Du skriver:
"...i väntan på att Gud leder svenskarna tillbaka till våra kyrkor och fyller dem överfulla..."
Har du glömt Jesusorden om den trånga porten och den smala vägen? Det kommer aldrig vara mängden eller de många som söker sig dit. Det är i varje fall inte den teologien som Svenska kyrkan företräder, utan snarare den breda vägens teologi, där man anpassar sig till världen för att så många som möjligt ska ansluta sig och där man ska känna att människors tankar och föreställningar i världen också är kyrkans. Och vad slutet är på det, behöver man inte mycket fantasi för att tänka sig. Det är ljumhetens hela teologi och vad den innebär kan man se i Uppenbarelseboken 3: 14 ff.

KYRKLIGA BETRAKTELSER sa...

Oj, det var bittert. Tänka sig att man kan reagera så på min stilla bön och mitt hopp på väckelse för Sveriges folk!

Kritisk till Svenska kyrkans "ljumma teologi" förstår du nog att även jag är om du läser mer på min blogg...


Att ge upp hoppet och tro att Gud inte längre verkar i vår värld, kan inte jag få ihop med en tro på en allsmäktig Gud!

Simon sa...

Mycket vacker kyrka, bra att du tar upp exempel på att man faktiskt kan bygga vackra kyrkor även i dessa tider. Man kan hoppas att den trend som finns i RKK smittar av sig och kommer till Sverige alltmer, på samma sätt som trenden att inreda och bygga fula kyrkor på 70-talet och framåt tyvärr smittade av sig.