2009-06-17

VILL SVENSKA KYRKAN Ö.V.H.T. VARA KYRKA?

"A tip of the biretta" till Fr Dag Sandahl som på sin blogg citerar en EFS-kommentar till Svenska kyrkans nya hemsida. Nedan publicerar jag en printscreen. Vi ser människor, människor och åter människor. Intetsägande och arrangerade bilder och tillgjorda leenden. "Antropocentrisk" var EFS:s beskrivning, dvs. människocentrerad. Ja, det kan man lugnt säga. Helgon och fina mässbilder är kanske för mycket begärt men hur skulle det vara med något så självklart som lite Gudscentrering, eller centrering vid det kristna budskapet, några kors, Kristus? Sådant är tydligen inte alls självklart för Svenska kyrkans webdesigners, vilket leder till att frågan infinner sig: vill Svenska kyrkan över huvud taget vara kyrka? Eller är man rädd "för att skrämma bort"?



Att Svenska kyrkan så skäms för sin Herre, det gör att jag verkligen skäms för Svenska kyrkan. Men det skulle verkligen vara skönt att slippa skämmas för sin kyrka. Ett steg på vägen vore att få bort politiken, åter och åter skanderar vi därför: befria Svenska kyrkan! Rösta på Frimodig kyrka den 20 september!

2009-06-16

"SAMKÖNADE VIGSLAR" eller "HJÄLP, ÄRKEBISKOPEN ÄR TOKIG"

Så för en vecka sedan (Kyrkliga Betraktelser ber om ursäkt för tidsglappet, jag får skylla på chocken) beslutade den s.k. Kyrkostyrelsen att man vill stödja nedbrytandet av ytterligare ett sakrament och stödja förslaget för "vigsel" mellan par av samma kön. Inte förvånande, inte oväntat, och heller inte förvånande att ärkebiskopen verkligen är tokig. Nu är det bevisat, ++ Wejryd (eller vad han nu heter) saknar viss intellektuell teologisk förmåga, jag citerar:
”i ett bibelteologiskt perspektiv är kärleksbudet för oss överordnat andra bud och förbud i Bibeln”
Här säger alltså ++Wejryd att det faktiskt finns förbud mot homosexuella handlingar i den Heliga Skrift. "För oss", säger han. Och med det: inte för alla. Svenska kyrkan (dvs Kyrkostyrelsen) har alltså rätt till egna vantolkningar utan någon som helst hänsyn till Kristi Kyrka i stort. Men förbudet finns, och det skiter han i, rent ut sagt. Det är vad ärkebiskopen faktiskt säger!

Men vad är egentligen kärleksbudet? Handlar det verkligen om den erotiska kärleken? Eller om syndernas tillåtelse? Handlar det inte om kärlek till medmänniskorna, att vilja dem allt gott. Dvs. att tillsammans med dem få vandra in i Guds rike. Här glömmer Wejryd något, han glömmer att det finns en dom, då vi alla skall göra räkning för våra gärningar. Och här är det Kyrkans ansvar att leda folk till frälsning. Synd finns, let's face it... och att hjälpa varandra att leva ett gott kristet liv, det är sann medmänsklighet och kärlek!

Vi måste verkligen få ordning på Svenska kyrkan igen, göra henne till en Kyrka som leder människor till frälsning, inte en Kyrka som spottar på Kristus och ersätter Kristus med något annat (en simpel blek kopia i rosa ludd). En Kyrka som vi kyrkokristna inte behöver skämmas för, en som vi kan älska och kalla vår Kyrka, vår Moder. Befria Svenska kyrkan! Rösta på Frimodig kyrka!

2009-05-28

STOCKHOLM GER VÄRLDEN LESBISK BISKOP...

Vakantstiftet Stockholm har genom sitt biskopsval nu alltså utsett Eva Brunne (bilden) till ny stiftschef. Att Stockholms stift - som kan skryta med att de har den mest sekulariserade befolkningen inom sin jurisdiktion av alla Svenska kyrkans stift - nu begåvar kristenheten med världens första öppet lesbiska "biskop" förvånade till och med bloggskribenten. Att Svenska kyrkans politiska ockupation är beredd till radikala drag bort från apostolisk och katolsk tro och ordning, det visste jag redan, men att man väljer en "biskop" som lever i ett öppet homosexuellt förhållande, ja det trodde jag man inte riktigt var beredd att göra: inte ens i Svenska kyrkan - men ack ack...

Vad som skedde i Stockholm i början av veckan är dock inte helt kyrkohistoriskt unikt. Parallellerna med Episkopalkyrkan i USA är slående. Där ledde utnämningen av Gene Robinson till biskop av New Hampshire 2003 till schism och allmän anglokatolsk och evangelikal motreaktion. Vad som är viktigt att pointera är att denne Robinson inte bara lever i ett öppet homosexuellt förhållande, han har också lämnat sin hustru och sina två döttrar för en man. Svenska kyrkan skickade genast Stockholms emeritibiskop Christer Stendahl till Robinsons vigning och snart var han också på Sverigebesök inbjuden till Stockholms stift, där han bl.a. medverkade vid en s.k. "regnbågsmässa". Gene Robinsons utnämning och vigning ledde inte bara till schism inom Episkopalkyrkan, tragedin - för det är alltid en splittring i Kristi kropp - har också lett till en djup kris i hela den anglikanska världen. Var den så kallade "öppenheten" värt det?

Frågorna infinner sig: vad händer nu med Svenska kyrkans ekumeniska relationer (utöver dem man har med Episkopalkyrkan)? Bryr man sig över huvud taget om dem (utöver dem man har med Episkopalkyrkan)? Var är de öppna protesterna? Frimodig kyrka, ingen kommentar. aKF, ingen kommentar. Dag Sandahl skriver, men ingen annan. Hur länge skall vi under tystnad finna oss i denna situation?

2009-04-20

CHRISTUS RESURREXIT - ALLELUIA!

+ KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN - HALLELUJA! +
En god fortsättning på påsktiden önskas alla läsare!

2009-04-02

VILKEN LÄRA? (UPPDATERAD!)

Kyrkans Tidning skriver igår om en präst i Stockholms stift som citat "[hållit] en typ av gudstjänster som inte är förenliga med Svenska kyrkans lära och ordning". Första frågan blir absurt nog; vilken lära? Som vanligt i vår sedan 1983 officiellt "lutherska bekännelsekyrka" slänger man med just Luther och "luthersk tro", som ett slagträ mot all klassisk kristendom. Prästen hade bett om Marias och helgonens förböner i en (hör och häpna) requiemmässa, han hade bett för de dödas själar och smörjt sjuka med vigd olja. Domkapitlet var plötsligt ultralutherska. När ++KG Hammar förnekade jungfrufödseln blev han anmäld till ansvarsnämnden för biskopar för att ha brutit mot samma lära, han blev frikänd. Komministern skall dock sluta som präst om han inte slutar upp med detta, därmed basta! Stackars Luther, han som gärna bad Maria om förbön och bad för de dödas själar! Men inte ens Luther var ju lutheran...

Andra frågan kan formuleras utifrån den ifrågasatte komministerns svar:

"Nya moment som i gudstjänster som Sofia-, regnbågs- och allhelgonamässor finns inte heller i handboken, men de verkar vara okej. Hämtar man inspiration från ortodoxa och katolska kyrkans traditioner, då är det inte okej."
Som tillägg skulle man ju kunna hänvisa till att kyrkor vi står i KYRKOGEMENSKAP med också har dessa gudstjänstbruk. I Church of England är det komministern gjorde fullt normalt! Inga konstigheter alls faktiskt. ++Rowan skulle gjort det när som helst! Har Stockholms domkapitel ens tänkt på det? Eller har Borgå övht någon aktualitet idag? Den lära man talar om har väl i mycket ändrat sig sedan 1992... på flera områden. Vad är då Svenska kyrkans lära, är den samma om tio år, om fem år, om ett? Bilden längst upp föreställer också en lutheran, nämligen den nazistiske "riksbiskopen" Ludwig Müller, ledare för Deutsche Christen, som också slängde i teologiska frågor med hjälp av Luther. En kyrkas lära är sannerligen föränderlig, särskilt om det är tidsandan som bestämmer.

Katolikskräckens 50-tal är tydligen tillbaka hos Svenska kyrkans maktelit. Hot och beslagtagande av liturgiska böcker, är det vad den närmaste tiden har att erbjuda? Herre förbarma Dig över oss, Heliga Maria bed för oss!

UPPDATERING:

En påläst bloggläsare har inkommit med följande mycket innehållsrika och viktiga upplysningar:

Vad förbönen för de döda anbelangar, avslutas - handboksenligt - de flesta begravningsgudstjänster enligt Svenska Kyrkans ordning med bönen: "Giv honom/henne, o Herre, din frid och låt ditt eviga + ljus lysa för honom/henne", och biskopsmötet författade en bön för döda när Estonia förliste. Det hela är hemmahörande i den evangelisk-lutherska kyrkofamiljen, för Augsburgska Bekännelsens Apologi konstaterar: "Förbön för de döda förbjuder icke heller vi". Den bönbok "Att bedja idag: En liten bönbok" som användes inom Svenska Kyrkan från 1970 och fram till alldeles nyligen innehöll bön nr. 183, en bön för en hädangången själ.
Smörjelse av sjuka är baserat på Jakobsbrevet 5:14-16, och borde inte vara något främmande för ett trossamfund som använder devisen "Skriften allena" i sina äldre populärframställningar av sin lära. Tydligen håller Svenska Kyrkan på riksplanet med Jakobsbrevet, för i Tillägg till Svenska Kyrkohandboken del 4, utfärdat av Svenska Kyrkans Församlingsnämnd på 1990-talet, finns en liturgisk ordning för smörjande av sjuka. Den innehåller en språkligt moderniserad version av den bön som Olaus Petri använde vid smörjelse av sjuka på 1530-talet. Bruket förefaller alltså inte heller ha varit kontroversiellt under reformationstiden, utan förekom i Svenska Kyrkans handböcker fram till 1600-talets början.
Vad sedan anrop av helgon anbelangar, så vänder sig den Augsburgska Bekännelsens tjugoförsta artikel mot ett likställande av Jesus och helgonen, men jag tvivlar på att något sådant har hänt i Stockholms stift idag. Bön i gemenskap med Kyrkan i himlen är uppenbarligen inte något problem i gudstjänstböcker anbefallda till bruk inom Svenska Kyrkan. Svenska Psalmboken innehåller 163:2-4, 170:3, 171:4, 480, 481:4 och 482:1. "Tidegärden- Kyrkans Dagliga Bön" (Arcus förlag) är en ekumenisk bönbok anbefalld av ärkebiskopen av Uppsala för bruk inom Svenska Kyrkan, och innehåller medeltida mariaantifoner. Andra exempel hittar man i många sånger framförda av kyrkokörer. Ett måttfullt anrop av helgonen, på ett sådant sätt att deras roll som medkristna inte förväxlas med Kristi roll som försonare, förekommer alltså redan i SvK på riksplanet. Har Stockholms stift en annan lära än Svenska Kyrkan?

FÖRUTSÄGBART...

Igår, den första april, fattade Sveriges riksdag med en pinsam majoritet beslut om s.k. "könsneutrala äktenskap". Att detta sker på årets mesta skämtsamma dag är klockrent: allt är ett stort skämt. Riksdagen kör över folkmajoriteten, politrukernas avstånd från folket som valt dem blir tydlig. Allt var förutsägbart, ingen blev förvånad. Skräptidningen Metro (vem bryr sig?) konstaterar på förstasidan i triumfaliska rubriker "homosexuella får gifta sig i kyrkan". Jaså? Något sådant beslut har inte fattas av Kyrkan (Svenska, alltså) vad jag vet, men hon (Kyrkan) förväntas tydligen göra det. Alla vet att hon kommer att göra det! Svenska kyrkans förslavande ockupationsmakt med den namnlöse ärkebiskopen i bakgrunden har blivit så förutsägbar att till och med Metros B-journalister förstått.

Över rubriken kompishånglar Måååna med miniorganisationen RFSL:s vice ordförande, förutsägbart Mona! Så... "gulligt"! Nu blir det kanske mycket rikspolitik på bloggen. Men nu är det ju så pinsamt och tragiskt att kyrkopolitiken går hand i hand med rikspolitiken, t.o.m. kärnkraft motionerades det ju om i senaste Kyrkomötet! Till hösten kommer politrukmajoriteten i Kyrkomötet - som sitter på 2005 års mandat - med största sannolikhet fatta beslut mot avsägande av den tvingande vigselrätten; man kommer alltså att köra över majoriteten av biskopar och domkapitel. Sedan kommer man att vilja ha en vigselordning för homosexuella. Sådana beslut är oroande, men dessa går att riva upp. Det är därför viktigt att just du hjälper till att rösta bort det politiska systemet och röstar på Frimodig kyrka! Befria Svenska kyrkan!!

2009-03-06

FADER DAG UPPMANAR TILL HÖGKYRKLIGT UPPVAKNANDE!

Fader Dag Sandahl är känd för de flesta. Utöver att han sitter i Kyrkomötet för Frimodig Kyrka (det verkliga alternativet i kyrkopolitiken) och är Kyrkomötets flitigaste talare, har fr Dag alltid varit en modig röst i den inomkyrkliga debatten och är en stor förkämpe för högkyrkligheten. Han har många gånger fått betala höga pris för sin vilja att kämpa för Libertas Ecclesiae - Kyrkans frihet. Men hans röst har man aldrig lyckats tysta. Idag uppmanar fr Dag högkyrkligheten att ta ton, nu i dessa tider då Svenska kyrkan går mot katastrof både på ett teologiskt och ekomiskt plan:

"Det drar mot katastrof - det är en fröjd att leva. Inte för systemnissarna men för oss som har de alternativa visionerna av en levande, folklig Kyrka. Nu är det hög tid att låta det högkyrkliga alternativet höras. Våra analyser visar sig vara riktiga. Håller visionerna också? Strategin att tysta oss genom att beskylla oss för hållningar vi alls inte står för, håller inte. Man kan upprepa de gamla slagorden men det får bara till följd att katastrofen kommer snabbare. För hur det än är - ekonomi står aldrig fri från innehåll, idéinnehåll och andligt innehåll i en kyrka."

Fader Dags blogg finner ni bland länkarna till höger!