tag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post1894880002706478088..comments2023-10-24T11:09:09.764+01:00Comments on Kyrkliga Betraktelser: LIBERALA RITUALISTER HÅLLER KONFERENSKyrkliga Betraktelserhttp://www.blogger.com/profile/03524643312061742720noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-72272398098436773502011-09-13T19:38:32.127+00:002011-09-13T19:38:32.127+00:00"Rule of life" kommer inte från Kyrkan. ..."Rule of life" kommer inte från Kyrkan. I Kyrkan gäller "Regula veritatis", "Regula fidei".<br />Thomas AnderssonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-509182969803195362011-09-12T19:19:20.449+00:002011-09-12T19:19:20.449+00:00Det lite spännande i kråksången är att affirmingbi...Det lite spännande i kråksången är att affirmingbiskopen Stancliffe varit inbjuden av ärkebiskop Janis Vanags de senaste gångerna det varit biskopsvigning i Lettland som medkonsekrator. Är de goda vänner eller undanhåller Stancliffe sanningen om sig själv för ärkebiskopen. Janis Vanags är ju knappast katolsk på det "bekräftande" sättet...Fredriknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-84949337960910404802011-09-12T17:16:02.448+00:002011-09-12T17:16:02.448+00:00Jag tvivlar seriöst på att de enti-ekumeniska s k ...Jag tvivlar seriöst på att de enti-ekumeniska s k lutheranerna (d v s "intellektualiserande" inter-religiositetsopportunister)låter sig attraheras av AffCath. De förra har redan förklarat krig mot allt vad liturgisk estetik heter, både flumfeministisk och, i synnerhet, katoliserande sådan.Lärjungenhttp://sydsvenskan.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-9037232089916347832011-09-09T12:37:12.449+00:002011-09-09T12:37:12.449+00:00En sak till: personen som ska hålla utbildningen, ...En sak till: personen som ska hålla utbildningen, biskop David Stancliffe, presenteras som "President of [sic!] Affirming Catholicism".* Men denna post innehas av Michael Perham.** Kanske har dock biskop Stancliffe just avgått som ordförande?<br /><br />---<br /><br />* Källa: http://www.fjellstedtska.se/utbildningar.php<br /><br />** Källa: http://affirmingcatholicism.org.uk/pages/default.asp?id=1&sID=48Erik Ånoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-85585021780268241562011-09-09T12:29:34.284+00:002011-09-09T12:29:34.284+00:00Bäste KB,
Tack för dessa klargöranden! Då förstår...Bäste KB,<br /><br />Tack för dessa klargöranden! Då förstår jag mycket bättre vad du menar.<br /><br />Jag kan också kort tipsa om beskrivningen den biskop som ska tala på konferensen ger av sig själv (i tredje person) på sin egen hemsida:<br /><br />"His contributions to the liturgical revision of the Church of England during the later part of the 20th Century will only be fully appreciated with the benefit of hindsight."<br /><br />[källa: http://www.bishopdavidstancliffe.com/index.html ]<br /><br />Fantastiskt rolig beskrivning! :-) (Illa) dold bitterhet, någon?Erik Ånoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-78609225663062767342011-09-09T12:15:05.276+00:002011-09-09T12:15:05.276+00:00Bäste Erik, tack för dina frågor. Texten kan vara ...Bäste Erik, tack för dina frågor. Texten kan vara lite förvirrande och jag skall förtydliga dem:<br /><br />1) Inom den högkyrkliga rörelsen finns det en minoritet (som jag upplever det) som avviker från traditionell högkyrklig/katolsk ämbetslinje - dvs personer som är för ordningen med kvinnliga präster. Däremot finns bland dessa en öppenhet för den traditionella uppfattningen. Dvs. det finns inga exempel på t.ex. aKF-medlemmar som säger att det är fel att stå för traditionell syn i ämbetsfrågan. Man väljer helt enkelt att inte propagera för nyordningen. Med "den rådande ordningen" åsyftar jag således på aKF:s, SSB:s etc. officiella hållning.<br /><br />2)Man måste inte gå samman i en grupp, men däremot är det önskvärt att även de som inte (ännu) är fullt "katolskt övertygade", hamnar rätt så att de kan påverkas i katolsk riktning. Hamnar dessa personer i en liberal högkyrklig sammanslutning av typen Affirming Catholicism, är väl risken att de låter sig cementeras i en liberal-protestantisk grundhållning.Kyrkliga Betraktelserhttps://www.blogger.com/profile/03524643312061742720noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-64256250121291881742011-09-09T11:50:59.967+00:002011-09-09T11:50:59.967+00:00Tack för ännu en initierad och intressant!
En lit...Tack för ännu en initierad och intressant!<br /><br />En liten fråga om ett stycke jag inte förstod, bara. På ett ställe skriver du:<br /><br />"Detta har lett till att en etablerad katolsk identitet aldrig riktigt slagit rot, vilket innebär att de som väl identifierar sig som katolskt troende (eller högkyrkliga) har rättat sig i det lilla led som betecknats som rörelsen Kyrklig förnyelse. Detta har bland annat inneburit att det inom rörelsen har kunnat rymmas dem som avviker i t.ex. ämbetsfrågan, och dessutom en och annan kvinnlig präst, men som alla accepterat den rådande ordningen."<br /><br />Jag är inte riktigt med på vilka som åsyftas på olika ställen i detta stycke. De som "avviker i t.ex. ämbetsfrågan", menas att de avviker från Kyrklig förnyelses syn? Och när du skriver "alla [som] accepterat den rådande ordningen", syftar du då på den rådande ordningen i Svenska kyrkan (i t.ex. ämbetsfrågan)?<br /><br />Och är tankegången att eftersom de som betecknar sig som katolskt troende i Svenska kyrkan är så få så måste de alla gå samman i en grupp, som alltså på en och samma gång blir "smal" - eftersom få är med - och "bred" - eftersom många åsikter och inriktningar ryms?<br /><br />Det kanske bara är jag som inte förstår, men klargör gärna om du har tid.Erik Ånoreply@blogger.com