tag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post1509260359970251025..comments2023-10-24T11:09:09.764+01:00Comments on Kyrkliga Betraktelser: OSBY S:T PETRI + TANKAR KRING KYRKLIG FÖRNYELSEKyrkliga Betraktelserhttp://www.blogger.com/profile/03524643312061742720noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-82689839101255769122010-07-26T20:38:10.141+01:002010-07-26T20:38:10.141+01:00Låt mig försöka ge ett mer positivt perspektivt. D...Låt mig försöka ge ett mer positivt perspektivt. Det kan visserligen ligga nära till hands för den högkyrklige att suckande konstatera t.ex. att mässfrekvensen sjunkit i Osby sedan f. Gunnars dagar, men vill man göra en rättvis bedömning av f. Gunnars arv är det mer rättvist att jämföra före hans tid och efter. Jag skulle tordas sätta en slant på att mässfrekvensen är klart högre efter. Daglig morgonandakt firas ju knappast i alla svenska församlingar heller. Tiden med f. Gunnar i Osby var ju ändå en anomali inom SvK och man måste tålmodigt inse att det kan ta sekler innan detta blir det normala inom SvK och glädjas åt de små förändringar i helheten som ett kortvarigt bloss ändå kan skapa. <br /><br />Högkyrkligheten må ha förlorat många strider, men har de då inte förlorats tillsammans med alla bekännelsetrogna och alla varit av teologisk art? I det tysta tror jag istället att högkyrklighetens påverkan på liturgi och gudstjänstfirande är större än man kan tro.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-31516364865176061052010-07-24T15:52:26.438+01:002010-07-24T15:52:26.438+01:00@Simon: visst är det en svår fråga och en svår sak...@Simon: visst är det en svår fråga och en svår sak. Hur kan man framföra saklig kritik när man fortfarande har känslor i frågan? Kanske att en konvertit aldrig kan framföra saklig kritik eftersom känslorna på ett eller annat sätt alltid är inblandade.Mäster Abrahamhttp://www.adorientemversus.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-17902999960645094962010-07-22T22:40:24.815+01:002010-07-22T22:40:24.815+01:00Ang konversion och överlägsenhet; en klok utgångsp...Ang konversion och överlägsenhet; en klok utgångspunkt på ömse sidor torde väl vara: döm inte så skall du inte själv bli dömd.Lärjungennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-43699311048070396722010-07-21T22:50:16.915+01:002010-07-21T22:50:16.915+01:00Jag har hört detta med att svenskkyrkliga katolike...Jag har hört detta med att svenskkyrkliga katoliker känner att konvertiter ser ned på dem eller hur man ska säga och har även blivit anklagad för det själv, och det är förstås väldigt trist att det förekommer. Men samtidigt måste man ju förstå att en person som konverterar självklart har den uppfattningen att det var rätt att konvertera och om man har funnit mycket frid i sitt eget beslut vill man förstås rekommendera det för andra vars tro mer romersk-katolsk än svenskkyrklig. Samtidigt vill jag betona att jag förstår tanken med att stanna kvar att kämpa även om jag personligen inte delar uppfattningen om att det är bättre än att konvertera, åtminstone inte för egen del. Men hur långt får en konvertit gå i kritik mot SvK och uppmuntran till konvertering innan det anses att man trampat någon på tårna? Och detta frågar jag i all kärlek och respekt eftersom jag bryr mig om Svenska Kyrkan som samfund och mina kristna bröder och systrar som där kämpar och inte vill verka som att jag sitter på höga hästar bara för att jag konverterat.Simonhttps://www.blogger.com/profile/12714378305425601616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-9448048518955884432010-07-21T20:43:52.364+01:002010-07-21T20:43:52.364+01:00Nu blev det fel. Rättelse:
Fråga: br. Nicolaus, h...Nu blev det fel. Rättelse:<br /><br />Fråga: br. Nicolaus, hur ser du på VCII? Kan man vara katoik utan att bejaka VCII och tvärtom kan man vara katolik OCH bejaka VCII?Mäster Abrahamhttp://www.adorientemversus.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-25322272798327563522010-07-18T11:39:37.039+01:002010-07-18T11:39:37.039+01:00Vad br. Nicolaus beskriver vad gäller tendensen ti...Vad br. Nicolaus beskriver vad gäller tendensen till avståndstagande från f.d. svenskkyrkliga katoliker är symptomatiskt för två saker:<br /><br />1. Alla som konverterar skapar en förmörkad motbild att hantera sitt nya sammanhang med. Man vill helt enkelt förklara sin konvertering med hjälp av en förenklad personlig historieskrivning. Slutar man bejaka bekänelseskrifterna i Svenska kyrkan så avskyr man dom. Konverterar man till Rom finns det inget katolskt i Svenska kyrkan. Osv. Det är en vanlig religionspsykoligisk företeelse. Den är alla som genomgår en religiös förrändring påverkade av. Det är lite tragiskt för alla oss som fått en något förenklad verklighetsbeskrivning.<br /><br />2. Kristus konungens, m.fl. dubbelhet beror på svårigheten att hålla samman två mycket olika verklighetsåskådningar (före och efter VCII). Det är inte lätt. Särskilt i ett hierarkiskt och monistiskt sammanhang som romersk-katolska kyrkan. Det påminner om bekännelsetrogna som vill vara trogna mot Svenska kyrkan. Det är svårt att vara trogen mot något som man egentligen inte tycker om. Vi människor har svårt att förena motsatser och komplext sammansatta doktriner. Trist läge, men mänskligt.<br /><br />Detta skrivet med full respekt för konvertiter och Kristus konungens gudstjänstfirande församlingar.<br /><br />Fråga: br. Nicolaus, hur ser du på VCII? Kan man vara katoik utan att bejaka VCII och tvärtom kan man vara katolik utan att bejaka VCII?Mäster Abrahamhttp://www.adorientemversus.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-10269080461417131632010-07-18T11:31:49.198+01:002010-07-18T11:31:49.198+01:00http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kvinnliga-pra...http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kvinnliga-praster-kan-vara-del-av-losningen-pa-pedofilproblemet_5001819.svd#tw_link_widget<br /><br />Samma galenskap som vanligt. Hur kan Katolsk vision och deras navelskådande kulturvänsterkatoliker ha så stort inflytande över mediabilden av rom i Sverige.<br /><br />Sådan grotesk journalistik!<br /><br />Se även:<br /><br />http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vatikanen-skakas-av-ny-skandal_5002823.svdMäster Abrahamhttp://www.adorientemversus.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-91275851746993305092010-07-16T15:48:48.700+01:002010-07-16T15:48:48.700+01:00Fint att du skriver om Osby och f Gunnar. Själv tr...Fint att du skriver om Osby och f Gunnar. Själv träffade jag honom och fick fina och goda samtal med honom i Hjelmseryd 1976. När jag sen besökte Osby och såg altartavlan av Hjortsberg gillade jag den högt. Den är som jag ser det den enda av altartavlor som, utöver de traditionella av Kristus på korset och nattvardens instiftelse, träffar ett viktigt skeende i kristen tro och evangelierna, och fångar ett momentum presensis. Och just detta momentum är faktiskt verklighet i varje mässa.<br /><br />LeikmandrAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-25356910546432642152010-07-15T21:04:09.758+01:002010-07-15T21:04:09.758+01:00Simon: Ja. Eftersom målet är att hela Svenska kyrk...Simon: Ja. Eftersom målet är att hela Svenska kyrkan en dag skall återförenas med sin Moderkyrka - ju färre som hjälper till i den kampen på hemmaplan, desto mindre blir chansen att lyckas. Sedan finns ju en tendens att det är konvertiterna som bland romerska katoliker är de som paradoxalt nog distanserar sig längst ifrån sina gamla bröder i tron; t.ex. genom att ansluta sig till mer eller mindre öppet schismatiska grupperingar (t.ex. anhängare till Kristkonungens institut som officiellt erkänner Vat 2 för att inte räknas som schismatiska, men som i sina egna kretsar säger helt andra saker)...Kyrkliga Betraktelserhttps://www.blogger.com/profile/03524643312061742720noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-63573829077954537402010-07-15T20:54:24.133+01:002010-07-15T20:54:24.133+01:00En tanke som slog mig när jag läste detta. Ses det...En tanke som slog mig när jag läste detta. Ses det som ett nederlag bland högkyrkliga (och speciellt de som söker enhet med Rom) att någon är på väg att konvertera till romersk-katolska kyrkan?Simonhttps://www.blogger.com/profile/12714378305425601616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-41688716844178671102010-07-15T11:30:42.822+01:002010-07-15T11:30:42.822+01:00Du har rätt "Kyrkliga betraktelser". Det...Du har rätt "Kyrkliga betraktelser". Det kanske blev till ett tydligt exempel på att jag också är lite för uppgiven och dessutom inte gör tillräckligt själv.<br /><br />En avslöjande rubrik alltså:) Nu skärper jag mig.Fortfarande svenskkyrklig katoliknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-60724363272930301042010-07-15T11:20:20.488+01:002010-07-15T11:20:20.488+01:00Håller med i dina synpunkter. Men inte ger det mer...Håller med i dina synpunkter. Men inte ger det mer hopp och frimodighet av att hota om att snart konvertera...Kyrkliga Betraktelserhttps://www.blogger.com/profile/03524643312061742720noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3484207185533392678.post-65644555199481312422010-07-15T09:56:11.304+01:002010-07-15T09:56:11.304+01:00Nej, vi har det inte lätt idag heller.
Vi lever n...Nej, vi har det inte lätt idag heller.<br /><br />Vi lever nu i en tid där vi i högkyrkligheten inte bara motarbetas utan även själva tar idiotiska steg. Styrelsen för aKF har genom att ställa in kyrkodagar i Uppsala, som jag ser det, avskaffat denna institution för att KANSKE i en framtid återuppta traditionen. Finns det något kvar att bygga på då? <br /><br />Uppsalas kyrkodagar har varit en krafthämtningscentral för högkyrkliga ute i landet som kunde leva på upplevelsen ett bra tag. Vad gör aKF idag? Producerar ett antal spontanremisser, som ingen någonsin kommer ta hänsyn till!<br /><br />Vi måste visa att vi finns och att det finns glädje i att vara kristen. Man måste i frimodighet satsa sig ut kriser - inte lägga ner. När jag sagt detta om att andra (styrelsen) inte handlat rätt måste jag i sanningens namn säga att jag inte på något sätt varit drivande för den frimodighet jag längtar efter, så även jag är att beskylla! Vi verkar vara ganska trötta allihopa.<br /><br />Behöver vi kanske en fullständigt orädd fader Gunnar också idag? Jag tror det.<br /><br />Nu finns Societas Sanctae Birgittae kvar med generalkapitlet i Vadstena. Bed för SSB.<br /><br />Heliga Maria, bed för vår Kyrka.Snart romersk katoliknoreply@blogger.com